معرفی برند هواوی؛ تاریخچه، معرفی محصولات و جایگاه آن در ایران
نوشته شده توسط : mina

برند هواوی

معرفی برند هواوی؛ تاریخچه و جایگاه آن در ایران

برند هواوی یک کمپانی چند ملیتی چینی است که در سال ۱۹۸۷ توسط رن ژنگفی با سرمایه اولیه ۳۴۰۰ دلار در شهر شنزن چین تاسیس شد. هدف این شرکت ایجاد شبکه های راه دور، ارائه خدمات و تجهیزات عملیاتی و مشاوره به شرکت های داخل و خارج از چین و تولید دستگاه های ارتباطی برای بازار مصرف است.

برند هواوی در سال ۲۰۱۲ از شرکت سونی اریکسون پیشی گرفت و امروزه به‌عنوان بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده‌ی سرویس‌های ارتباطی شناخته می‌شود.

برند هواوی اهمیت زیادی به تحقیق و توسعه می‌دهد؛ بیش از ۱۴۰۰۰۰ کارمند دارد که حدود ۴۶% از آنها در بخش های تحقیق و توسعه فعالیت می کنند. به‌طوری که بیش از ۲۱ مرکز تحقیقاتی در کشورهایی مانند چین، آمریکا، کانادا، انگلستان، پاکستان، فنلاند، فرانسه، بلژیک، آلمان و … دارد. بیش از ۷۶ هزار نفر تنها در بخش تحقیق و توسعه‌ی این شرکت‌ مشغول به کار هستند.

داستان شکل‌گیری برند هواوی

تاریخچه شکل گیری برند هواوی از این قرار است که دولت چین در دهه‌ی ۱۹۸۰ تلاش زیادی برای توسعه‌ی زیرساخت ارتباطات کشور انجام داد. در آن زمان سویچ‌های تبادل تلفن، هسته‌ی اصلی شبکه‌های مخابراتی بودند. در اواخر این دهه تعدادی از گروه‌های تحقیقاتی چینی تلاش کردند تا این تکنولوژی را از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های خارجی به دست آورند و توسعه دهند. رن ژنگفی برند هواوی را در سال ۱۹۸۷ در شنزن چین بنیان‌ گذاشت. او به جای تکیه بر سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های خارجی که معمولا تمایلی به انتقال تکنولوژی خود به شرکت‌های چینی نداشتند، راه دیگری انتخاب کرد. او روی تحقیق و توسعه‌ی محلی برای تولید سویچ‌ با استفاده از مهندسی معکوس تکنولوژی خارجی‌ تمرکز کرده بود. در آن زمان تمام تکنولوژی ارتباطی چین از کشورهای خارجی وارد می‌شد. درنتیجه رن تلاش کرد یک شرکت ارتباطی داخلی و قابل رقابت با شرکت‌های خارجی تأسیس کند.

برند هواوی در زمان تأسیس خود تنها ۲۱ هزار یوان سرمایه داشت. نشریه گزارش اقتصاد شرق دور اعلام کرد که برند هواوی مبلغ ۸.۵ میلیون دلار وام از بانک‌های محلی دریافت کرده است؛ در صورتی که شرکت این موضوع را تکذیب کرد. نام هواوی از ترجمه‌ی نام چینی آن یعنی 华为 به دست آمده است. ریشه‌ی کاراکتر 华 از 花 به دست آمده که به معنای گل است. همین موضوع لوگوی هواوی را توجیه می‌کند. البته این کاراکتر به معنی پرزرق‌و‌برق و باشکوه نیز شناخته می‌شود. کاراکتر دوم یعنی 为 به معنای عمل یا دستاورد است. بنابراین می‌توان گفت معنی کلمه‌ی هواوی به معنای دستاورد چینی است.

مدل کسب‌و‌کار برند هواوی در طول سال‌های اول، عمدتا روی فروش مجدد سویچ‌هایی که از هنگ‌کنگ وارد می‌شدند تمرکز داشت. این شرکت در همان زمان سرمایه‌گذاری بزرگی روی مهندسی معکوس انجام داد و قصد داشت تکنولوژی تولیدی خودش را توسعه دهد. شرکت هواوی در سال ۱۹۹۰ حدود ۶۰۰ کارمند در بخش تحقیق و توسعه‌ داشت و سویچ‌های PBX تولیدی خود را به هتل‌ها و شرکت‌های کوچک می‌فروخت. اولین موفقیت بزرگ برند هواوی در سال ۱۹۹۳ و بعد از راه‌اندازی C&C08، برنامه‌ی کنترل سویچ تلفن اتفاق افتاد. این سویچ‌ها در آن زمان قدرتمندترین نمونه موجود در چین بودند. این شرکت با استقرار در شهرهای کوچک و مناطق روستایی و با تأکید بر خدمات و قابلیت‌ سفارشی‌سازی، توانست به بازار اصلی راه پیدا کند. شرکت هواوی همچنین روابط سرمایه‌گذاری مشترکی با مقامات محلی آغاز کرد. به این صورت که مبلغی از سود سهام خود را به آن‌ها می‌داد و آن‌ها نیز در عوض از محصولات هواوی برای شبکه‌ی خود استفاده می‌کردند.

برند هواوی همچنین توانست یک قرارداد کلیدی برای ساختن اولین شبکه‌ی مخابراتی ملی برای ارتش آزادی‌بخش خلق به دست آورد. این قرارداد برای توسعه‌ی کسب‌و‌کار آن‌ها کوچک بود؛ اما قدم بزرگی برای گسترش روابط آن‌ها به شمار می‌رفت.

رن در سال ۱۹۹۴ ملاقاتی با دبیر کل حزب ترتیب داد و به او گفت  تکنولوژی تجهیزات سویچینگ به نوعی با امنیت ملی در ارتباط است. درنتیجه ملتی که تجهیزات شبکه‌ی خودش را نداشته باشد مانند کشوری است که ارتش نظامی نداشته باشد. دبیر کل حزب با صحبت‌های رن در این رابطه هم‌عقیده بود. این موضوع باعث گسترش فعالیت‌های شرکت هواوی شد. یکی دیگر از مهم‌ترین نقاط عطف شرکت هواوی در سال ۱۹۹۶ بود؛ زمانی که دولت پکن سیاست‌های صریح حمایت از تولیدکنندگان داخلی و محدود کردن دسترسی به محصولات رقبای خارجی را پذیرفت. شرکت هواوی، هم توسط دولت و هم توسط ارتش مورد حمایت قرار گرفته بود و درنتیجه مراکز بیشتری را به تحقیق و توسعه اختصاص داد.

برند هواوی در سال ۱۹۹۷ اولین قرارداد خارج از کشور خود را مبنی بر ارائه‌ی ثابت خدمات شبکه به کشور هنگ‌کنگ به دست آورد. برند هواوی در پایان همان سال محصولات مبتنی بر GSM بی‌سیم خود را راه‌اندازی کرد و خدماتی مانند CDMA (دسترسی چندگانه تقسیم کد) و UMTS (سرویس جهانی موبایل) را نیز تحت پوشش قرار داد. شرکت در سال ۱۹۹۹ یک مرکز تحقیق و توسعه در بنگلور هند راه‌اندازی کرد تا طیف وسیعی از نرم‌افزار مخابراتی را توسعه دهد.

برند هواوی بعد از سال ۲۰۰۰ سرعت نفوذ به بازارهای خارج از کشور را گسترش داد و میزان فروش خود را به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار افزایش داد. این شرکت در تمام این سال‌ها از هر فرصتی برای تأسیس مراکز تحقیق و توسعه در کشورهای خارجی استفاده می‌کرد و توانست در سال ۲۰۰۲ میزان فروش خود را به ۵۵۲ میلیون دلار برساند.

سال ۲۰۰۴ نیز سال مهمی برای برند هواوی بود؛ زیرا در این سال توانست قراردادی به مبلغ ۲۵ میلیون دلار به‌منظور ساخت نسل سوم شبکه‌ها با یک اپراتور تلفن همراه اروپایی امضا کند. در سال ۲۰۰۵ قراردادهای هواوی برای اولین بار از سطوح بین‌المللی نیز فراتر رفت و این شرکت توافق‌نامه‌ی جهانی را با شرکت ودافون امضا کرد. طی این قرارداد اولین شرکت چینی تأمین‌کننده‌ی تجهیزات مخابراتی، عنوان تأمین‌کننده‌ی مصوب را از طرف زنجیره‌ی تأمین جهانی ودافون دریافت کرد. برند هواوی همچنین قراردادی با مخابرات بریتانیا (BT) مبنی بر ارائه‌ی خدمات شبکه امضا کرد.

برند هواوی در سال ۲۰۰۹ اولین موبایل اندروید خود را با همکاری تی‌موبایل به بازار عرضه کرد. این شرکت بعد از ورود به دنیای موبایل، هر سال مدل‌های باکیفیت‌تری به بازار معرفی کرد. هواوی اسند اولین موبایل سری اسند بود که در تابستان سال ۲۰۱۲ معرفی شد. این موبایل اندروید ۲.۱ داشت و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

شرکت هواوی در سال ۲۰۱۰ با فروش بیش از ۲۱.۸ میلیارد دلار به‌عنوان یکی از ۵۰۰ شرکت برتر دنیا معرفی شد.

برند هواوی برای مردم چین حکم یک قهرمان ملی را دارد که در برابر غول های فناوری دنیا قد علم کرده و به همین خاطر کار تا جایی پیش رفت که دولت این کشور کانادا را به اقدامات تلافی جویانه در صورت عدم آزادی منگ وانژو تهدید کرد.

کارمندان صاحب عمده‌ی شرکت هواوی هستند.

برند هواوی

برند هواوی شرکتی است که بخش عمده‌ای از مالکیت خود را از طریق سهام به کارمندانش داده است. درواقع از این روش برای کاهش کنترل دولت روی شرکت استفاده می‌کند. به عبارتی کارمندان، صاحب بخش عمده‌ای از سهام شرکت هستند و ۶۴ درصد آن‌ها در این طرح شرکت داده شده‌اند. سهام این کارمندان غیر قابل معامله است و بر اساس عملکردشان به آن‌ها پاداش داده می‌شود. زمانی که کارمندی هواوی را ترک کند، سهام او به شرکت بازگردانده می‌شود. البته این به این معنا نیست که کارمندان می‌توانند شرکت را کنترل کنند. برند هواوی تحت مدیریت رن ژنگفی قرار دارد و همه‌ی تصمیم‌های مهم زیر نظر او انجام می‌شود. با این حال کارمندان کل شرکت هر ۵ سال به ۵۱ نماینده رأی می‌دهند و این ۵۱ نفر، ۱۷ مدیر اصلی شرکت را انتخاب می‌کنند.

محصولات برند هواوی

خوب است بدانید برخلاف اینکه اکثر مردم برند هواوی را با گوشی‌های موبایل می‌شناسند، اما همان‌طور که پیش از این بیان شد، این شرکت عمده محصولاتش و آغاز فعالیتش با محصولات دیگری در زمینه شبکه و مخابرات بود. در این راستا باید اشاره کنیم که برند هواوی در سه دسته تولید نرم افزار و تجهیزات شبکه برای دولت‌ها، سرویس‌های ارتباطی و همین‌طور ساخت شبکه به فعالیت می‌پردازد. از طرف دیگر این شرکت سری موبایل‌های کاربرپسند، تبلت و لوازم الکترونیکی، مچ‌بندهای هوشمند و گجت‌های محبوبی نیز دارد که چند نمونه از آنها را معرفی می‌کنیم. در اینجا هم می‌توانید با بهترین گوشی‌های برند هواوی زیر 3 میلیون تومان آشنا شوید. همچنین برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به سایت رسمی شرکت هواوی مراجعه کنید

تبلت های هواوی

تبلت هواوی

تبلت های برند هواوی با پسوند Media Pad شناخته شده هستند. این تبلت‌ها سری‌های T و M را در بر دارند که البته سری T با استقبال بیشتری رو به رو شد و در بازار موجود است. این تبلت‌ها قیمت ارزان و بدنه فلزی دارند که برای کاربران معمولی انتخابی عالی را رقم می‌زنند و همچنین رقیبی سرسخت برای تبلت‌های سامسونگ و لنوو نیز در این رده محسوب می‌شوند.

موبایل‌های هواوی

درباره موبایل‌های هواوی باید اشاره کنیم که این برند چینی معمولا با موابلی‌های سری Y،پی، میت و نوا در بازار شناخته می‌شود. که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند.

گوشی‌های سری وای (Y)

برند هواوی

در این راستا خوب است بدانید برند هواوی که موبایل‌های سری وای هواوی، جزو موبایل‌های ارزان بازار هستند اما در کنار این ویژگی مثلا موبایل Y7 باتری 4000 میلی‌آمپرساعتی قدرتمندی نیز دارد.

گوشی های سری نوا هواوی

برند هواوی

سری نوا که دیگر مدل موبایل‎های برند هواوی در بازار هستند ادامه‌دهنده راه گوشی‌های سری G هواوی بوده و با قیمت اقتصادی و نمایشگر 5 یا 5.5 اینچی نیز شناخته می‌شوند که امکانات یک گوشی پرچمدار را در اندازه‌ای کوچک‌تر به ارمغان می‌آورند.

گوشی های سری میت هواوی

برند هواوی

اما گوشی‌های سری میت برند هواوی از هیجان‌انگیزترین محصولات هواوی هستند که جزو پرفروش‌های بازار نیز محسوب می‌شوند. از باتری قدرتمند گرفته تا حضور نسخه‌های لاکچری در این سری مانند پورشه دیزاین جزو خصوصیات گوشی‌های سری میت هواوی محسوب می‌شود؛ البته همه آنها در مقایسه با قیمت نمونه‌های مشابه مسایر شرکت‌ها قیمت‌های قابل توجه و پایین‌تری دارند. در این مقاله از پلازامگ می‌توانید با بهترین گوشی‌های این سری یعنی هواوی میت 20 و هواوی میت 20 پرو آشنا شوید. البته جدیدترین گوشی این سری هواوی میت 30 است که در اینجا نیز اطلاعاتی در مورد آن آمده است.

گوشی های سری پی هواوی

برند هواوی

سری بعدی گوشی‌های برند هواوی، موبایل‌های سری پی است. این سری هم گوشی‌های پرچمدار دارد و هم میان رده. این گوشی‌ها امکانات خوبی را در کنار ظاهری آراسته به ارمغان می‌آورند و مناسب افرادی هستند که به ظاهر شیک گوشی هوشمند خود در کنار ویژگی‌های برجسته توجه ویژه‌ای دارند. در این راستا هم باید بگوییم که جدیدترین عضو این خانواده برند هواوی پی 40 است که در این مقاله می‌توانید اطلاعاتی را در مورد آن کسب کنید.

وضعیت کنونی برند هواوی

محصولات و خدمات شرکت برند هواوی در بیش از ۱۷۰ کشور دنیا عرضه می‌شوند. این برند توانسته است عنوان سومین برند پرطرفدار موبایل را در سال ۲۰۱۵ از آن خود کند. گروه کسب‌و‌کار هواوی از دستاوردهای بخش تحقیق و توسعه‌ی خود برای نوآوری در محصولات جدید استفاده می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که درآمد شرکت با رشد ۳۰ درصدی همراه بوده است. محصولات و خدمات برند هواوی به ۳ دسته‌ی ساخت شبکه و سرویس‌های ارتباطی، ارائه‌ی نرم‌افزارها و تجهیزات شبکه به دولت‌ها و شرکت‌ها و تولید محصولات الکترونیکی مانند موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و … تقسیم‌بندی می‌شود. برند هواوی تنها برند چینی است که در لیست باارزش‌ترین برندهای سال ۲۰۱۷ مجله‌ی فوربز معرفی شده است.

پشتیبانی هواوی در ایران

برند هواوی از سال 94 به بعد دارای گارانتی و خدمات یکپارچه در کشور ایران است و شرکت های وارد کننده گوشی های هوشمند از جمله مدیا پردازش ،همراه ویژن و مایکروتل موبایل هواوی را با 18 ماه گارانتی تعمیر و 15 روز گارانتی تعویض عرضه می کنند لازم به ذکر است پرچم داران هواوی هرکدام شش ماه گارانتی تعویض ال سی دی دارند . باید بیان کرد که جایگاه برند هواوی در ایران امروز بسیار جایگاه محکم و خوبی است و و روز به روز در حال پیشرفت می باشد.

برند هواوی در تهران با زیر مجموعه چندین نمایندگی رسمی در سطح ایران پشتیبانی هواوی در ایران و محصولات آن را بر عهده دارد برای مشاهده نمایندگی های این شرکت از سایت رسمی شرکت هواوی در ایران دیدن نمایید.

نتیجه گیری:

امروزه محصولات این شرکت و خدماتی که برند هواوی ارائه می‌دهد در 170 کشور جهان گسترش یافته است. در این راستا کیفیت محصولات هواوی به گونه‌ای بوده که توانسته است گوی سبقت را از رقیبان بسیاری در دنیای فناوری برباید و در سال 2015 به عنوان برند محبوب تولید کننده موبایل در جهان شناخته شود. همچنین برند هواوی در سال 2017 عنوان تنها شرکت چینی را در بین لیست باارزش‌ترین برندهای جهان از دید مجله فوربس را از آن خود کرد.

البته همه فناوری‌های هواوی به چیزهایی که گفتیم ختم نمی‌شود. برند هواوی در زمینه تولید پردازنده‌های جدید توانسته است دریچه‌های جدیدی را به سمت بکارگیری هر چه بیشتر هوش مصنوعی در زندگی آینده مردم جهان بگشاید و با هدف استفاده از قدرت پردازش ابری و هوش مصنوعی گام جدیدی را در زمینه رقم زدن تجربه جدیدی از زندگی برای انسان‌ها برداشته است. برند هواوی می کوشد جایگاه بهتری در بازار ایران با توجه به مناسبات اقتصادی ایران و چین بیابد.

برای مشاهده مطالب بیشتر در مورد فناوری های جدید اینجا کلیک کنید.




:: بازدید از این مطلب : 548
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: